Alla inlägg under november 2009

Av Zetterblom - 8 november 2009 20:19

Otto tycker att den här årstiden är rätt så trist. Dörren in är stängd, och man kan inte komma och gå som man vill in i huset. Jag måste erkänna att jag tycker det är rätt så trist med att ha dörren stängd hela tiden. Finns det något skönare än att ha dörren öppen ut till trädgården hela dagarna, man kan springa ut och in som man vill. Nu surprotesterar Otto. Står med näsan in i ytterdörren tills han blir utsläppt, och går sen upp på favoritplatsen på berget och lägger sej. Eller sätter sej nedanför köksfönstret och stirrar på oss tills någon förbarmar sig över honom och kommer ut och leker. (Åh vad han vill ha en buskompis. Men det är tyvärr inte många hundar som förstår sej på hans storlek och framfusighet. För några veckor sedan skrämde han slag på en golden tik och en västgöta tik när han gjorde några lekinviter. Dom sprang för livet!)

Idag har jag iallafall gjort en insats för att försöka behålla känslan av att ha öppen dörr till naturen (ja det är inte bara viktigt för Otto, utan även för mej. Någon slags frihets känsla.), jag har putsat alla fönster på glasverandan, eldat i kaminen så att dörren mellan verandan och huset kan stå öppen. Jag behöver ljus, luft och frihetskänsla.

Nu i veckan ska vi packa och stå i för till helgen går bilen till barndomshemmet. Där väntar klassträff (fy så gammal jag har blivit. 20 år sen jag gick ut nian.), sen avslutar vi helgen med en inofficiell utställning för att få lite inomhusträning. Det kan ju behövas att träna lite eftersom vi ska till Finland i december och ställa ut.


Adjö adjö senapsfrö  

Av Zetterblom - 4 november 2009 20:35

Jag har ju inga ursäkter nu egentligen för att inte blogga oftare. Jag har en digitalkamera och dessutom bredband här hemma. Jippie!! Men tiden räcker aldrig till ändå. Tvättning, städning, hundrastning, handlande, matlagning, ja listan kan göras lång. När det sen börjar närma sig jul, så drar det lite i pysseltarmen dessutom. Sen är jag dum nog att anmäla mej som försäljare till en julmarknad. Är ni omkring Söderköping adventshelgen, så står jag med mina arbetskamrater och nasar hemgjorda saker. Allt från godis för tvåbenta till fyrbenta, julkransar, bockar, hjärtan, luffarslöjd osv. Här kommer ett liet smakprov vad jag ägnar "all" min tid åt.

      

Av Zetterblom - 4 november 2009 20:10

Häromdagen var Otto nybadad, och då tänkte jag att jag skulle passa på att borsta honom och ta lite kort. (Ja vi har kommit in i den digitala världen). Men jag tror inte att vi var riktigt överens om vad vi skulle göra.

  

        


Av Zetterblom - 4 november 2009 19:33

Ja det är ju ett bra tag sen jag skrev något senast så jag måste nog vara den i särklass sämste bloggaren någonsin. Men sommaren den kom och den gick, men mycket hanns med ändå. Några utställningar. Köping i juli, där blev vi återigen tvåa bland hanhundarna. Men med strålande kritik samt ett superbra uppförande från Ottos sida. Norrköping i augusti, då vi hamnade på  R-plats (alltså 5:a). Och vi avancerade till 3:e plats dagen efter i Nyköping. Ingen av dagarna kan man stoltsera med att Otto skötte sig. Han började att bli aningen mycket pojke, och var väldigt tjejintresserad. Kritiken i Norrköping var dock hyfsad, men den i Nyköping var inget att skryta med. Fast Otto var en hejare på att röra sig i allafall. Vi klämde även i och åkte på minisemester i september till Böda camping på Öland. Vilken underbar helg! Trots så mycket hundar var det så lugnt. Härlig miljö och totalt avkopplat. Denna gång blev det 2:a platsen. Men vi hänger i, någon gång måste det bli vår tur att stå först.

För övrigt i sommar har det blivit en tjejsemester tripp till Skara Sommarland. Jag och dottern åker tillsammans med väninnan och dennes två döttrar på en årlig sommar tjejsemester. Vi har klarat av Göteborg, Köpenhamn, Stockholm och nu världsmetropolen Skara. Trodde dock inte att denna resa skulle bli av eftersom vi kom hem från akuten kl 03.30 och skulle åka ca 9 timmar senare. Men det gick, och blev bra. Måste dock köpa nya bikinibyxor efter för mycket kanåkande i vattenlandet.

Vi (dottern och jag) var hem och vände en dag för att sedan ta tåget till huvudstaden och träffa mormor. Nu skulle här vara kulturella. Vasamuseét nästa. På bussen ut, och vi var inte ensamma på den. En stressad men tålmodig chaufför lotsade mej fram till att lösa en sms biljett på bussen. Det gick! Men sen skulle jag i min tur lotsa en italienare som inte kunde ett ord engelska, men jättelite svenska. Det gick det med! Vi var inte heller ensamma vid museét, utan fick köa oss in när de öppnade. Jättemycket folk där inne men oerhört intressant både för 7-åringen, mej och mormor. När vi gick därifrån så ringlade sej kön lång utanför.

När sen äntligen far i huset fick sin ledighet så blev det väldigt mycket fixande hemma, men sen packade vi husvagnen och drog söderut. Vi hamnade på en för oss välbepövad plats. Skummeslövstrand. Kanon med hundbadet där och det går gång och cykelväg nästan hela vägen fram.

Det blev sol och bad, promenader lek och bus. Far och dotter hann med en golfrunda, medans Otto och jag bara loppade oss. Sofiero slott besöktes också. Jättebra att man får ta hunden med sig in i parken. Och vilken park sen, så vackert. Det är lite roligt när man är ute och far och man som oss alltid har hunden med sig. Vilken uppmärksamhet denna ras väcker. Vi har hört ordet vacker på många olika språk, jättetrevligt! Under besöket drog ett oväder in och stannde precis över oss. Blixtar korsdae himlen och åsksmällar knallade högt, men Otto han rullar ihop sig så gott det går för att slippa bli blöt av regnet som smattrar. Ovädrets smällar och dunder bekommer honom inte.

Sen tackar vi för titten hos Anders och Ingela på Dangas. Alltid trevligt att träffa hundmänniskor.

Hembygdsparken i Ängelholm är att starkt rekommendera för barnfamiljer. Även där gick det jättebra att ha hund med sig. Där fanns det massor med roligt för barnen. Djur av olika de slag och aktiviteter.

Min mor och jag besökte ett liknande ställe i Karlskoga i somras, Lunedet. Men det var inte lika stort och välordnat. Men trevligt ändå. På i stort sett alla dessa aktiviteter och utflykter är Otto med, och han sköter sig så bra. På restauranger och cafeér så lägger han sig under bordet och man märker knappt att han är med. Vilken underbar liten pojke vi har.



Skapa flashcards