Alla inlägg under februari 2009

Av Zetterblom - 6 februari 2009 09:32

Att vara en treårig american akita hane innebär att det finns väldigt mycket lek samt en del valpigt beteende kvar. Det kommer fram väldigt tydligt när dottern tar hem kamrater för att leka. Det är så svårt att förstå att de inte vill leka med en stor kluns. Han är färdig att krypa ur skinnet för att få vara med. Får han någon gång vara med så slutar det med att han mest springer runt med sina leksaker och lägger dem mitt i något pyssel som är lagt på golvet. Meeen Ooooottttttooooo!!!!! Mamma ta bort honom!! Flerbarns föräldrar känner säkert igen det. Inte ett dugg annorlunda att ha en hårig lillebror på 4 ben, de är lika jobbiga ibland som de på 2 ben.

Vi vet att det får plats tre barn och en am akita i en liten lekstuga (kul att någon kommer på tebjudningarna). Vi vet också att en am akita springer fortare ner för en backe än man åker snow racer. Våra vänner har också en lekfull hund så vi vet också att en soft coated wheaten terrier lätt kan fälla en sex åring. Trots detta älskar vår dotter hundar och framförallt sin håriga bror.

Av Zetterblom - 1 februari 2009 09:41

Jag har varit sjuk i knappt en vecka. Någon som gläds åt detta faktum är Otto. Finns inget som är så mysigt som att ha matte ensam hemma hela dagarna. Snarka framför teven, eller ligga i husses säng och knöla runt.

I slutet av min hemmevistelse så bestämde jag mej för att ta en långpromenad med Otto för att se hur mycket kroppen orkade med. Jodå den orkade rätt mycket, så när jag närmade mej hemmet bestämde jag mej för att ta en liten extra sväng för att komma förbi brevlådan. Går i lugn och ro när jag plötsligt ser något röra sig i snabb hastighet kors och tvärs över grusvägen för att sedan ta riktining mot oss. Nej! Grannens hund är lös. Som tur är så är det en tik (Späd liten hamilton). Jättenyfiken på oss, men ack så rädd. Otto tittar på henne och "pratar", men hon bara "skriker". Konstig tjej tyckte Otto. Hunden sprang hem och jag fortsatte, men tjejen tyckte vi var lite roliga i allafall, för hon vänder och följer med oss hemåt. Jag går tillbaka för att be grannen ta hand om sin hund. Jodå de vet att hon smitit men de får inte tag på henne, så hon kommer väl någongång. Tack för den! Jag går hem med Otto som nu går baklänges. Vi hade gjort vad vi kunnat.

Otto fick vara i trädgården ett tag när vi kommit hem för jag skulle hämta lite saker i bon. Efter en stun är det ett fasligt liv utanför. Jodå nu hade granntiken letat sig hem till oss, och försökte bryta sig igenom staketet in till Otto. Hon lyckas! Otto har bara träffat 3 hundar tidigare, Acke som vi hade när vi skaffade Otto, Excel pappas schäfer (han tyckte Otto var en pain in the ass som bara följde efter honom), samt en schäfervalp. Så när jag nu såg en liten späd tik springa in i trädgården till min stora lufs hamnade hjärtat i halsen. Men han var så snäll och duktig med tjejen.Luktade väldigt noga och gjorde flera lekinviter (de besvarades inte). Tjejen tog sen mod till sig och ville lukta Otto lite i örat, men det tyckte han blev lite jobbigt så då gick han.

Efter mycket lock och pock och kex kunde jag koppla henne och gå hem med henne. Ja man kan ju tycka att ägaren själv kunde ha hämtat henne, men efter telefonsamtal om att hunden fanns hemma hos oss så tyckte ägaren att hon fortfarande kunde komma hem själv någon gång.

Påstå aldrig att det är lugnt och skönt på landet.

Skapa flashcards